179

ИЗ Статьи
списание
и собрание
о божестве
и о твари
и како созда бог
человека

Сице Моисей пишет: «искони сотвори бог небо и землю»*. Гранограф толкует:* небо небес, на нем же престол божий, то небо огненно, а сие, видимое, глаголется твердь быти; под тем небом ангельское ликостояние и служение бывает к богу, а сотворил его бог словом своим от несущества, еже есть от небытия в бытие приведе. Слово божие живо и действенно, — рекл: «буди небо», — и бысть, «буди вода», — и бысть, «буди земля», — и бысть. Землю взял от воды, а не от пены: пена — лехкое дело*, а водное естество тяшко, того для и земля тяжела. Петр апостол

180

пишет: «яко небеса убо исперва, и земля от воды, и водою составленна божиим словом»*. И приказал лежать на воде, а не на китах. Дамаскин пишет: «утвержей ни на чем же землю повелением си и распространи неодержимую тяготу», — всегда поет церковь.

Паки Библея: «земля же бе невидима и неукрашенна»*, сиречь без лица в водах морских вся плавала, яко камень, — ни дров, ни травы, ни рек, никакова украшения не бысть, много воды было.

Бытия: «и разлучи бог между водою и водою, и рече: да будет твердь, и бысть»*. Слово и дело вскоре, — от тое же воды, сгустилося, егоже видим — небо. Давыд о нем же вещает: «пропиная небо, яко кожу, покрываяй водами превыспреняя своя»*. Сиречь там половина воды, яко на полатях лежит и николи к нам не сходит, токмо в потоп, при Нои, за грехи людския оттоле спустил бог; разверзошася хляби небесныя, и шесть недель вода лила на землю. Еще же приказал и морю из предел выступить, и погрязла земля в водах. Над высокими горами пятьнадесять сажен было воды. И стояла вода 40 недель1, шесть недель прибывала, шесть недель убывала, и всего год было, дондеже ковчег Ноев на месте ста. Все померло в водах: и люди, и скоты, и звери, и птицы небесныя; токмо Ной праведник с своими спасеся.

На первое возвратимся и рцем паки Бытия: «и тьма верху безны, и дух божий ношашеся верху воды»*. Сиречь не видеть ничево, дня не было, — темно.

И рече бог: «да будет свет», и бысть свет. И нарече свет — день, а тьму нарече нощь. И бысть вечер, и бысть утро, день един»*. Просто молыть: нощь да день — сутки стали. День на дело людям приготовил, а нощь — на покой и на словословие к нему, свету, яко и Давыд глаголет: «седмижды днем хвалих тя о судьбах правды твоея»*, сиречь

181

в сутках так всякому подобает: вечерня, павечерня, правила, полунощница, утренняя, часы, литургия. Да он же говорит: «полунощи востах исповедатися на судьбы правды твоея». Сверх тово и нам так надобе вставать и плакатися о гресех.

Паки Бытия: «и бысть мрачен день и не светел без светил». И в первый день бог звезду сотворил, ей же имя Аррис;* а во вторый сотворил звезду Ермис; а в третий день Крон; а в четвертый Афродиту, и Артемида она же словет, и положил их на тверди небесной в нощи светити по земли; в четвертый же день солнце сотворил и украсил день яко пресветлым венцем; в пятый же день месяц сотворил и небо звездами украсил. И положил солнце во область дни, луну же во область нощи*.

...И повеле господь, да изнесет земля траву, сеющу семенну породу и по подобию, и древа плодовитая, творящая плод*. Гранограф толкует: во второй день землю красил господь, а Златоуст в Маргарите глухо пишет. И израстиша былия прекрасная, травы цветныя разными процветении:* червонныя, лазоревыя, зеленыя, белыя, голубыя и иныя многия цветы пестры и пепелесы, по господню глаголу, яко ни Соломан премудрый возмог себе таковыя цветныя одежды устроить; оне же и благоуханием благовонным облагоухают. Такоже и древеса израстоша: кипариси, и певги, и кедри, мирьсины и черничие, смокви и финики, и виноградие, и иное садовие, — множество много различные плодовитые древа из земли изыдоша. И реки посреде гор протекоша, и источники водныя. Таже от земли сотворил бог скоты и зверие дубравнии, а от воды птицы небесныя, парящая по аеру; от воды же и вся летающая по аеру: мухи и прочая гады, пресмыкающиеся по земле. Посем насадил рай во Едеме, на востоце, древа и крины райския, по 12 плодов в году приносят; древа не гниющая, травы не ветшающия, цветы не увядаемыя, плоды неистлеваемыя; аще и на земле рай, но посреде плотнаго и духовнаго жития устроен.

...И сотвори человека, сиречь яко скуделник скуделу, еже есть горшешник горшок. И положил пред собою. Он

182

же бездушен пред ним лежит, недвижим. И виде бог, яко добро: дуну на него. И дадеся ему душа, яко ангел некий чистейший; дух же возвратися ко господеви, а персть отъиде в землю. И бысть человек в душу живу. Зри, всю тварь господь сотворил словом, а человека боголепными руками*.

...И нарече имя ему Адам. Посем введе его в рай и заповеда ему, да не вкусит от древа, еже разумети добро и зло, и вложи в него сон, и успе Адам. И взят господь от ребра его. И сотвори ему жену, помощницу по нем, и нарече имя ей Евва.

...Паки Бытию рцем: «и приведе господь ко Адаму звери, и скоти, и птицы небесныя, и поклонишася ему, видя его во славне образе сияюща, Адам же нарече им всем имена». И поживе Адам в раю, по Филону*, сто лет, а инии глаголют три годы*, а инии шесть часов*, яко царь над всею тварию. Вся ему покорна, вся повинна, лютые звери пред ним трепетаху и бояхуся Адама. И сам бог беседоваше с Адамом. И позавиде диявол чести и славе Адамли, восхоте у бога украсти. Вниде во змию, лучшаго зверя*, и оболга бога ко Адаму, рече: «завистлив бог, Адаме, не хощет вас быти таковых, яко же сам. Аще вкусите от древа, от него же вам заповеда, будете яко бози». Адам же отказал, помня заповедь зиждителеву. Змия же, отклоняся от Адама, прииде ко Евве: ноги у нее были и крылье было. Хорошой зверь была, красной, докаместь не своровала. И рече Евве те же глаголы, что и Адаму. Она же, послушав змии, приступи ко древу: взем грезнь и озоба его, и Адаму даде, понеже древо красно видением и добро в снедь, смоковь красная, ягоды сладкие, слова междо собою льстивые: оне упиваются, а дьявол смеется в то время. Увы, невоздержания, увы небрежения господни заповеди! Оттоле и доднесь творится также лесть в слабоумных человеках. Потчивают друг друга зелием нерастворенным, сиречь зеленым вином процеженным и прочими питии и сладкими брашны. А опосле и посмехают друг друга, упившагося до пьяна, — слово в слово что в раю бывает при дьяволе и при Адаме.

183

Бытие паки: «и вкусиста Адам и Евва* от древа, от него же бог заповеда, и обнажистася». О миленькие! одеть стало некому; ввел дьявол в беду, а сам и в сторону. Лукавой хозяин накормил и напоил, да и с двора спехнул. Пьяной валяется на улице, ограблен, а никто не помилует.

Увы! Безумия и тогдашнева и нынешнева!

Паки Библея: «Адам же и Евва сшиста себе листвие смоковничное от древа», от него же вкусиста, прикрыста срамоту свою и скрыстася, под древо возлегоста. Проспалися бедные с похмелья, ано и самим себя сором: борода и ус в блевотине, а от гузна весь и до ног в говнех, со здоровных чаш голова кругом идет.

Паки Бытия: и ходящу богу в раи, глаголющу: «Адаме, Адаме, где бе?» Он же отвеща: «господи, гласа твоего слышу, а видети тя не могу». Господь же, наруга ему, рече: «се Адам, яко един от нас». И паки рече господь: «что се сотворил еси?» Он же отвеща: «жена, еже ми сотворил еси». Просто молыть: на што-де мне дуру такую сделал. Сам неправ, да на бога же пеняет. И ныне похмельные, тоже шпыняя, говорят: «на што бог и сотворил хмель-ет, весь-де до нага пропился и есть нечева, да меня ж-де избили всево», а иной говорит: «бог-де его судит, упоил до пьяна»; правится бедной, бытто от неволи так сделалось. А беспрестанно тово ищет и желает; на людей переводит, а сам где был? Что, Адам, на Евву переводишь? А сам от дьявола и прежде поущение слышал. Ино было, уразумев навет дьявольской, и жена укрепить к соблюдению заповеди. Так в те поры не так было: небрежем о заповеди зиждителеве: ешь да пей, да веселися. А топеря: «жена, еже ми даде». Чем было рещи: согрешил господи, прости мя. Ино стыдно так молыть, лукавая совесть не велит, коварством, хощет грех загладить, да на людей переводит.

«Жена, еже ми даде». Господь же рече ко Евве: «Евва, что се сотворила еси?» Она же отвеща: «змия прельсти мя». Вот хорошо: каков муж, такова жена; оба бражники, а

184

у детей и давно добра нечева спрашивать, волочатся ни сыты, ни голодны.

Бытия: змия же отвеща: «дьявол научил мя». Бедные! все правы и виноватова нет. А то и корень воровству сыскался. Чем еще поправитеся? И все за одно, с вором стакався, воровали: чем дело вершить? Да нечем переменить. Кнутом бить, да впредь не воруют.

Бытия паки: «и повеле господь херувиму всех изгнати из рая». Изгнан бысть Адам и запечатлен бысть рай. И осудил бог Адама делати землю, от нея же взят бысть; жене же в печалех родити чада; а змии на креслех ползать и ясти землю, а дьявола проклять.

Сноски

Сноски к стр. 180

1 В списках: 40 дней — ф. 98, 1885 (л. 116/об.); № 1898 (л. 60); ф. 203, п. 188, ед. 12 (л. 127/об.); ф. 236, № 2548 (л. 78/об.); Музейн. собр., № 2582 (л. 55/об.).